tisdag 6 september 2011

får det lov att vara en moralkaka till frukost?

 Ena sidan...
...och andra. En liten moralkaka.

Och såhär gjorde jag:
En sketaful mörkblå brödrost.



Några skisser på papper till att börja med. Mami- det är jag det. Min "tag" som ungdomarna i graffitivärlden säger. Ni kommer nog inte se den i tunnelbanevagnar. Men kanske på många köksredskap i framtiden...


Sen har man liksom bara ett försök så det måste bli rätt från början. Inget kladd inte. Först blå konturer sedan highlights med vitt. Här använde jag en superduper bra penna, Posca. Finns i många olika kulörer och olika spetsar. Rekommenderas! Dyra men värda varenda öre.

Sedan fyller man i med de färger man önskar. Jag valde ljusblå, blågrön/mörkturkos (finns det ens?)
 och mörkgrön.

Och för att få en sjysst 3D-effekt vill man ha fina skuggor och highligts. Det är det som får bokstäverna att "poppa".

Slutligen kan man lägga till lite detaljer som effekter om man vill. Jag gjorde bubblor i det här fallet.

För andra sidan glömde jag att fota. Men där sprayade jag på texten med "riktig" sprayburk. En redig moralkaka minsann. Tänk kritiskt. Följ inte ledare bara för att de är ledare liksom. Var stark och stå emot. Orkar man verkligen se det direkt på morgonen innan man knappt vaknat?? Hmm...

Vi har en massa Montana Black sprayfärg köpta från Highlights.nu i olika kulörer. Riktigt bra med pigment och täcker snabbt en större yta. Man styr bredden på sprayen genom att välja en smal eller tjockare "cap". Dvs den lilla plastgrejen man trycker på så färgen kommer ut. Jag sprayade med både gult och rosa i den övre texten "Don't follow leaders..." Sen måla svarta konturer, skuggning i form av spikraka linjer. Heja Bamse!! :-) Rinnig effekt i mörkare rosa. Highlights och en improviserad ram. Klart. Den här sidan gjorde jag först. Bra budskap tycker jag men jag är absolut mer nöjd med MAMI. Gillar den blå sidan mer.

Jag är veeerkligen inte alls kunnig på det här med graffiti. Tro inte att mitt sätt är det enda eller säkert ens det rätta. Jag är helt klart nybörjare och prövar mig fram men satan i helsike va skoj det är. Jag kan sitta i timmar och skissa. Kolla bilder på nätet. Gärna tillsammans med Zach som också diggar detta. Det är det bästa av allt, att kunna göra det tillsammans. Och sooom vi längtar till 24:e september för då kommer graffitifestivalen Art of the Street till Västerås!! Wiiihee! Vi ska dit och måla en fet graff på deras öppna vägg. Mami & Zakk :-)

Som jag sa igår, kan man livnära sig på detta så skulle jag gärna göra det. Så har ni en brödrost, toalettlock, soptunna, tavla, garageport eller whatever som ni vill ha en liten färgbomb på så kan ni ju anlita oss! :-)

Jag är nog lite konstig, udda, speciell eller vad man vill kalla det som 37-årig tvåbarnsmamma håller på med sånt här. Men vet ni vad, det skiter jag i. Var och en gör det de gillar.

Så, hissa eller dissa?

9 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Hissa - så coola!!!! Du är cool;) Kram

Petra sa...

Hissa! Såklart... Jätterolig idè och jag kan tänka mig att det är hur roligt som helst.

Sara sa...

Du är grym! :)
Ska leta fram nå projekt åt dig att skapa färgklicken på =)

Ninette sa...

Hissa, självklart! Så häftig! fortsätt våga ta ut svängarna tycker jag! :)

Lotten sa...

Ingen tvekan - Hissa! Underbar brödrost ni har nu!

Tyg och otyg sa...

Äh, klart man ska göra det man vill! Rolig idé och det blev ju jättecoolt!

Sweet dreams... sa...

Tar du min brödrost med? Kram Jenny

Sanna/Pysselglädje sa...

"Öööver fet!" (som kidsen i min stad säger ;)) Helrolig idé! Tycker förresten att dina barn verkar ha en superhärlig mamma! Fortsätt skita i vad "andra" tycker :)

E.R.R.Y sa...

Men WOW vad cooolt! :) Vad bra du är på graffiti!