lördag 28 maj 2011

ännu en scrap map. nu sverige.

 Ännu en scrap map är tillverkad. Nu med Sveriges landskap. Jag gjorde precis som med USA -kartan förutom på ett par punkter som jag förklarar lite längre ner. Vill du se inlägget om USA-kartan jag gjorde kan du klicka här.

Den här kartan ritade jag ut på frihand vilket var lite meckigt. Den är ju ganska stor, ca 1.30 x 0.40. Så upptäcker ni att vissa gränsdragningar ser konstiga ut är det säkert helt korrekt. ;) Jag och Vincent låg på golvet och skissade på en stor engångsduk. Laptopen bredvid med Wikipedias landskapskarta. Jag fick väldigt fin hjälp med många olika färger och vissa gränsdragningar som var helt okända för mig. :)
  Sverige eller USA? Det är frågan... Den lilla stolen målade jag för 11-12 år sedan. Nu har lillebror ärvt den och han diggar den massor. Jag med faktiskt trots att den hängt med i alla dessa år.



 





Såhär gjorde jag: 
Jag ritade ut på en stor engångsduk. Klippte ut alla landskap och nålade upp på utvalda tygbitar. Klippte igen. Nåla gärna upp på tyg och vliselin på en och samma gång för att slippa kippa dubbelt. Det tar en del tid vill jag lova... Viktigt att vara noga här också så passformen blir bra. De här tygbitarna är större än USA staterna så det gjorde att de är ganska sladdriga att jobba med om man inte stärker dem på nåt sätt. Pressa bitarna med strykjärn. OBS-pressa! INTE stryka! 

Jag sydde en raksöm runt alla landskap och passa in hela landet på en stor bit vit lakansväv. Mellan landskapen och lakansväven la jag vlisofix. Det är som ett lim som man värmer med strykjärnet. Man köper det på metervara och då sitter det på ett typ smörpappaer som man peelar av. Samma som kallas fållfix på IKEAs gardiner. På USA kartan sydde jag runt hela kontinenten och även runt varje enskild stat men det gjorde att det blev dubbel raksöm i ytterkant och det tyckte jag inte blev snyggt. Det här blev klart bättre.

Tyget spändes upp på en stor frigolitskiva, 5 cm tjock. För att fästa tyget i frigoliten använde jag knappnålar med litet huvud. Det var väldigt enkelt att justera och funkade perfekt. Hela tavlan väger knappt nånting så man kan faktiskt använda osynlig upphängning med fisklina. Gillas!
Fler än jag tyckte de här knapparna var superfina.
När allt satt där det skulle limmade jag fast knappar vid varje landskaps största/viktigaste stad. Limpistol är grejen här! Så jäkla smidigt att jobba med.

Den uppmärksamme ser att övre mittenbilden saknar Norrbotten. Jag glömde Norrbotten pinsamt nog. Gör om och gör rätt. Till höger är den "lilla" detaljen korrigerad. ;)
Limmade knappar.

Sen tillverkade jag landskaps-skyltar med min älskade Dymo. Jag överdoserar den kraftigt just nu. Ska detoxa så fort skriv-banden tar slut...
Landskapets namn på ena sidan och största/viktigaste staden på andra.
Alla vet att den viktigaste "staden" i Skåne är Bjärred. Jag växte upp där nämligen. Alla vet även att Västmanlands residensstad är Lindesberg. :-)

Skåne är gjord av en bit lapptäcke som låg i en av alla tyglådor jag ärvde efter min Farmor. Hon bodde i Borstahusen, Landskrona, i nästan hela sitt liv så jag tyckte det var fint att just Skåne fick vara hennes fina lapptäcksbit.
Nu vore det väl fasen om vi inte skulle lära oss var alla landskap ligger.
 Vad tycker du?

Fina eller fula? Skrälliga och plottriga eller färgglada och sköna? Vilken blev bäst egentligen?

Kram-
h.

18 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

FIna, fula, plottirga, färgglada... min enda kommentar till detta är egentligen WOW, WOW, WOW!! Vilket fantastiskt jobb du gjort! Jag var så imponerad nä rdu hade gjort USA-kartan och nu är jag ännu mer impad när du knåpat ihop en hel Sveriga-kara också!
Du är helt magisk!!

tinajo sa...

Tycker båda var fina men favoriten blev USA av någon anledning, vet ej varför. :-)

Lotten sa...

Wow.. jag är helt förstummad! Vilket arbete du lägger ned! Båda är helt underbara.... USA är fantastisk men Sverige smäller nog högre för min del!

Kraam Lotten

Marieh sa...

Gud vad roligt! Vi gjorde något liknande, fast mycket mindre och mindre färgglatt när jag skulle lära mig landskapen. Det var superkul att göra det hemma och jag kan fortfaranede mycket. Bra idé att göra det så snyggt!

Sanna/Pysselglädje sa...

Wow! Den här tavlan blev ju också helt fantastisk!

Malin på pastill.nu sa...

Den blev verkligen jättejättefin, du är himlans pysslig du!

Tack för ditt intressanta inlägg hos mig. Vad spännande att doktorera i kemi. Själv har jag pluggat teknisk fysik, inte så nära kemi men lite nära ändå :-) Åh, jag skulle typ vilja träffa dig och fråga ut dig om allt som har med detta ämne att göra, tycker det är såå intressant, skrämmande och VIKTIGT!

Høytrykk sa...

Jeg sier som Petra, WOW, WOW, WOW!! Utrolig fint og kult! Jeg er imponert!

Krickelin sa...

Helt fantastisk!!! Heja dig, du är så himla cool och bra. :)

PERNILLA sa...

dagen till ära har jag lånat din bild. och länkat tillbaka till dig såklart! den är så fin din karta!

Lea sa...

vilken underbar idé! love it!!

unixangel sa...

Hittade hit via min svägerska Pernilla och måste säga att jag är riktigt imponerad! Om jag inte hade haft en mage som inte tillåter att jag ligger på alla fyra och fixar så hade jag nog gett mig på ett försök för jösses va inspirerad jag blev :)

E.R.R.Y sa...

Men OJ vad fin!!! Jag älskade USA-kartan men jag älskar Sverige ännu mer!!! Gillar formatet också, avlångt är fint. :)

Fattar bara inte hur du kunde glömma Norrbotten ;) (jag kommer ju därifrån)*hihi*

Jag blir sugen på att härmas, men jag vet inte om jag har tålamodet till att rita av alla landskapen... Är mycket mycket imponerad av ditt jobb, så jag måste också tillägga: Wow, Wow, Wow!!!!! (och missbruka utropstecken) :D

Kram

Gunnhild sa...

helt vanvittig flotte!!
dette likte jeg virke! ..men du og du for en jobb ;)
skikkelig imponert!

Inger-Lise sa...

Veldig veldig kult! :)
Hilsen Inger-Lise

Carina sa...

Meen vilken rolig grej! Helt fantastiskt...blir jätteinspirerad!

Ninette sa...

Oj, oj oj, så fina tavlor! Helt otroligt fina! Gillar massor!

sofia sa...

Superfint, jag kan inte låta bli att vilja göra en världskarta! tyvärr har jag lite ont om tålamod, men jag kanske ska se det som en pedagogisk utmaning för mig själv? Förresten så hittade jag din blogg bland mina bokmärken o nu sitter jag o bläddrar bak i arkivet.

Anonym sa...

Jätte fint - jag som också önskar mig en Sverige karta...