tisdag 31 maj 2011

tisdagstema- sommarbord.

Vem sa att ett bord inte kan vara en stol? Och vem sa att glöggmuggar inte kan vara saftglas? Och sa nån även att en mjölkkanna inte kan vara tillbringare för saft? Nä. Tänkte väl det. Saker är helt enkelt vad man gör de till.

  
Sommarbord med saft, rastalurar från Skullcandy, glögg/saftmuggar med hjärtan av okänt ursprung, mjölkkanna/minitillbringare från loppis, Berså-fat, rastafarilastbil och barnens handgjorda armband.


More hope.
Armbanden är custom-made av en kille på gatan i Cape Coast och lastbilen köpte jag i en Fairtrade-butik i Accra, Ghana, i vintras. Jag var där på tjänsteresa. Vi jobbade som galningar, hann inte ens promenera på de dammiga vägarna utanför vårt guesthouse men älskade ändå varje minut. Ett underbart land med underbara människor.

Vi hann däremot besöka Västafrikas största fort för slavhandeln, Elmina Castle. Obeskrivligt fruktansvärt. Där finns bland annat en dörr med en döskalle ovanför. The door of no return.  Jobbigt att se och höra guiden berätta. Få vandra runt i alla dessa dungeons där tusentals människor passerat igenom. Döda eller levande. Få gå genom the door of no return och tänka på hur de människorna kände som gick här under helt andra förutsättningar. Skitjobbigt, hjärtskärande men väldigt väldigt nyttigt. Ibland kan man inte blunda för historien. Ödmjukhet inför livet är vad jag känner efter såna upplevelser.

 Jag ska visa bilder härifrån vid tillfälle.

Bjuder på en låt med anknytning till min tolkning av veckans tisdagstema.

Se fler fina bilder i Fabriken på temat "sommarbord".

Peace & Love till er kära rastafarisar-
h.

6 kommentarer:

Høytrykk sa...

Så mye spennende du har opplevd!

Jeg synes Berså er så fint, det står høyt på ønskelisten min.

Petra / Popetotrora sa...

Härligt litet sommarbord!

Och det låter som en riktigt spännande resa! Jag ser fram emot att få se bilder! :-)

Maria - Mary made this sa...

Gillar ditt rastatema jättemycket, ska till landet och leta fram mina rastaträskor som jag målade i rastafärger när jag var 14. I love Bob Marley. Pete Tosh forever. osv.

Viktiga saker du skriver om. Bra med lite eftertänksamhet...

Ha en fin helg!
Kram
M

Krickelin sa...

Berså, jag önskar jag också ägde några fat...

Nu har jag läst ikapp lite här och du är en underbart inspirerande och kul tjej tycker jag. Du verkar också, som min vän, ha ett så himla stort hjärta. Du behövs i bloggvärlden!! Tack och kram

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Hej vännen!

Jisses vad du gör mig imponerad! Vilken fantasi du har! Kartan är verkligen superhäftig, och tamburmajoren (grenen)...jättecoolt :-D

Hemsk historia, men tyvärr så är det vår berättelse att föra vidare...människan är verkligen inte mänsklig ibland.

Må så gott, kram Lina

Johanna.B sa...

Så fint, ser så somrigt och mysigt ut. Såklart allt inte alltid behöver va vad det ser ut som :)

/Johanna