torsdag 13 oktober 2011

vart bor ni? i det svarta huset på kullen som är gult med vita knutar på 2 sidor.

 Kök till höger och Zachs rum till vänster om ytterdörren.

Ja såhär blev det då, vårt svarta hus. Det blå repet som vajar i vinden ska nog inte egentligen vara där. Sannolikt är att någon varit lat och inte tagit ner det från takstegen... Någon kasnke minns inlägget om vår otroligt vackra trapp. Det kan man läsa här om man skulle känna sig sugen på att veta hur det känns att ha en så otroligt vacker trapp som vi lucky lucky people har. Hängrännor, stuprör, takfot och vindskivor är vita. Allt annat svart. På bilden ser det ut som dropp-plåtar över och under fönster  är vita men det måste vara blänk i bilden för de är svarta.

Vart bor ni frågar folk? Vi bor i det huset på kullen som är svart på 2 sidor och gult med vita knutar på de andra 2 sidorna. Jomenvisst serru.


En fulgul sida och en syndigt svart. Nästa år blir det helsvart. Ett syndens näste minsann. Då jäklar. Och en stooor veranda ska vi ha på den fulgula gaveln. Med takterass ovanpå verandan.  Då kan vi sitta där uppe och titta på vår fina utsikt. Huset ligger på en höjd så vi har en galet härlig vy av skogar och ängar från övervåningen. Aj lavv!! Trappen ska nog trots sin skönhet bilas bort och ersättas med en ny med tak. Vi ska bara bestämma taklutning...Grunden ska också målas men det blir nästa år. Sen ska jag ringa hit en grävmaskin som ska få jämna ut tomten eftersom vi inte har några plana ytor alls. Kan knappt sitta på en stol på gräsmattan utan att behöva hålla i sig så man inte ramlar av. Och nu överdriver jag inte det minsta. Faktiskt.


Spikraderna syns fortfarande. Tydligen ganska vanligt när man målat med slamfärg och duttat lite extra på spikskallarna. Enligt proffsen kommer överskottsfärg som inte trängt in i träet ordentligt att regna bort ganska snart och då ska färgen bli jämnare. Bra tänker jag. Gamla 2-luftsfönster byttes mot 1-luft som jag känner ger ett mycket mer modernt utseende. Precis vad jag ville. Klassisk stående lock/läkt panel byttes mot liggande fasad panel. Vi valde att blanda två olika dimensioner av panelbrädor för att få mer liv i väggarna, man uppfattar inte ytan som lika randig som när det är exakta upprepningar av brädmåtten. Också ett val jag är sketanöjd med. Efter att ha detaljstuderat Trivselhus ritningar och bilder i all oändlighet listade jag ut att det var såhär knutar och fönsterfoder skulle se ut. Vi fick specialsåga foderbrädorna (10 mm tjocka) för att vi skulle få det smäckra knut & foderlösa utseendet vi verkligen ville ha. Men det var det värt.

  Köksfönster nere. Vårt och Vincents rum där uppe.

Såg idag att den här tjejen ska ge ut en egen virkbok. Så himla glad jag blev! Hon är suuuperduktig och har massor av fina och roliga ideér. Jag kommer köpa boken direkt! Sen fotograferar hon som hon aldrig gjort annat. Kolla gärna hennes blogg Tipsy Tessie, man blir sjukt inspirerad. Grattis och lycka till säger jag till Therese!

Så vad tycker ni om huset och det nya utseendet? Good or anus?

Ha det gott!
Kram-
h.

2 kommentarer:

tinajo sa...

Det ser ju ganska fräckt ut med två färger så där - som en geting..! :-D

Vilket jobb att måla ett hus, men jag hoppas jag kommer dithän någon gång. Vi köar ju för tomt så vi får väl se...

Emma sa...

Jag tycker det är jättesnyggt med svarta hus! Vi målade vårat faluröda hus falusvart för några år sedan och har inte ångrat det en sekund =)