onsdag 11 maj 2011

johans smaskiga dinkelfrallor.


Jag är helt oduglig när det gäller att baka. Eller nästan oduglig. Jag lyckades den här gången. Men statisken är inte till min fördel i ämnet vill jag säga. Jag bakar aldrig någonsin bullar eller kakor, bara matbröd. Eftersom jag inte är så förtjust i bakverk men älskar smarriga mackor så är det valet ganska enkelt. Och anledning att jag hellre bakar eget bröd än att köpa är det här med alla tillsatser. Det är verkligen helt sjukt att bröd inte blir hårda, torra eller mögliga på en hel evighet och det kan ju verkligen inte vara nyttigt att sätta i sig. Varken för oss eller barnen.

  Johan Olsson, ni vet längdskidåkaren i landslaget, är en hängiven matbrödbagare och häromdagen hade han lagt ut ett recept på dinkelfrallor på sin och Annas blogg som lät så himla gott och nyttigt. Han hade fikon i sina, jag hade blandad torkad frukt; aprikoser, äpple, päron och plommon. Nästa gång ska jag testa fikon. Jag gjorde iordning degen igårkväll och gräddade imorse. Jättegott är betyget!! Och lyckas till och med jag så kan vem som helst lyckas. Receptet kommer här.

Johans dinkelfrallor

Ingredienser:
Jäst 1 paket
Kallt vatten 6 dl
Siktat dinkelmjöl ca 13 dl
Torkade fikon 200 gram (jag tog blandade torkade frukter)
Pumpakärnor 50 gram el. 1 dl
Salt 2-3 tsk
Pumpakärnor till utbakning
Isbitar till gräddningen

På kvällen:
Hacka fikonen grovt. Rör ut jästen i vattnet och tillsätt resten av ingredienserna. Rör tills allting blandats ordentligt. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 8-10 timmar.

På morgonen:
Sätt ugnen på 275 grader med en plåt i mitten och en oöm plåt på nedre hyllan. Skrapa ut degen på ett mjölat bakbord och dra ut den till en kvadrat. Vik ihop degen en gång, pensla med vatten och strö på pumpakärnor. Låt jäsa i 40 minuter.
Baka ut bröden genom att skära 8-10 bitar av degen och lägga de på ett bakplåtspapper. Låt pappret glida in på den varma övre plåten i ugnen via en bricka eller en skärbräda och lägg några isbitar på den nedra plåten. Sänk värmen till 250 grader och låt bröden stå 15-20 minuter. Ta ut bröden och låt svalna på ett galler.

Voilá! Hur gott som helst. Och passar även  för de som håller på med GI, sockerdetox och sånt eftersom det innehåller mindre kolhydrater. Bra va? :)

1 kommentar:

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Cool tavla! Jag kan inte rita, iallafall inte bra :-D

Jag gillar också ljusslingan från Granit, ruffigt stilig. Fram med penseln så kommee det att bli toppen!

Ha en trevlig dag, kram Lina