söndag 8 maj 2011

tallrikar, tårta och tusensköna.

Rörstrands jultallrikar. 1971 och 1977 enligt ovan.
Många tycker nog att vi är lite knasiga men vi serverar gärna födelsedagstårtan på Rörstands jultallrikar. Ännu coolare är det att äta midsommarsillen på dem tycker jag. Det blir ofta lite prat bland gästerna om vilket årtal de fick och jahaaa, har de jultallrikar... Lite isbrytare och ett enkelt samtalsämne. Väldigt bra om gästerna inte känner varandra så väl. Men är det inte såna tallrikar pensionärer har hängandes på väggen tänker ni som läser det här? Jo men visst serru. Det är det! Och de är sjukt billiga på loppisar. Och sån tur då eftersom vi gillar dem jättemycket. Skulle någon gå i kras så är det inte hela världen, bara att gå till närmaste loppis och lägga beslag på en ny.
Vincent ville inte ha någon tårta. Baaara traktorn. Klart han fick den.
Idag har vi haft kalas #2 för Vincent. Han och Freddan bakade tårtan på morgonen. En jättefin rosa skapelse med en traktor i marsipan. Och mighty smarrig var den dessutom. Några av gästerna stannade kvar till middagen och bjöds därmed på hemmagjord sushi. Det måste vara Freddans paradnummer. Han är helt grym. Jag brukar fixa riset och sen tar han över. Jag kan äta precis hur mycket sushi som helst. Finns inget stopp. 30 bitar är absolut inget problem. Ganska sjukt egentligen med tanke på att jag bara är en liten skit på 1.62. Ja ni hör själva vilken jämställd man jag har. Bakar tårtor, lagar sushi och gillar jultallrikar. Det måste vara kärlek det. :)

Freddans sushi på Rörstands Valentine som producerades 1961-69 enligt den allvetande webben. Svartvita små skålar och fat från Lagerhaus.
 Och till sist, finns det någon vackrare blomma än Bellis/ Tusensköna? Min -måste-vara-vackraste-blomman-som-finns varierar ganska mycket. För ett par veckor sen var det pärlhyacint. Innan dess ranunkel och tulpan. Nu bellis och snart syrén. Och pionen blommar ju i juni....

Världens vackraste blomma. Just nu.
Kram-
h.
som för övrigt fått en väldigt fin (läs:röd) solbränna efter att igår ha målat ca 450 löpmeter panelbrädor. Det tog 8 timmar. Och då har jag räknat bort fikapausen hos grannen på 20 minuter och pizzaslukningen på ca 10 minuter.


1 kommentar:

Karolina sa...

Bonsoir !
Fina ord om kârlek till barn du skrev i går...Jag gillar dina fina foton på blommor och princesstårta ! saknar sånt i Paris ! kram