tisdag 17 maj 2011

en kär grej.


  Tisdagstemat i Fabriken den här veckan är "en kär grej". Jag har massor av grejer som är kära för mig men valet föll på en virkad pläd jag fick av min farmor förra sommaren. På senhösten dog hon. Jag älskar den verkligen väldigt mycket och är sådär rädd om den att den är förbjuden som byggmaterial för kojor och sånt. Det är nästan som om själen satt i varenda en av de där små virkmaskorna. Jag vet att hon blir glad om jag vårdar den ömt.

Jag ser nu att känslan som bilderna förmedlar är ganska mörk och dyster. Ödesmättad nästan. Det är absolut inte det jag egentligen vill förmedla i samma mening som min farmor. Hon var allt annat än det. Varm och trygg var hon. Stark. Och oändligt godhjärtad. Innerlig och äkta. Och ung. Ung så in i helvete ända tills den dagen hon fick epilepsi vid 86 års ålder.

Jag saknar henne som fan. Så det gör ont ibland. Speciellt när hon känns så nära. Som idag.






2 kommentarer:

Daniella Witte sa...

Vilken fin pläd du fått från din farmor. Jag förstår precis hur jobbigt det kan vara att sakna någon man höll så kär.
-Å du, jag gillar din blogg. Nu hamnar den bland mina favoriter!

Tack för din fina hälsning hos mig!

Krickelin sa...

Den är väldigt vacker och jag förstår att du vårdar den extra ömt. Fina farmödrar, de är de bästa. Jag saknar min också något förskräckligt mycket.
Tack för din mycket fina kommentar hos mig. Du gjorde mig så in i bänken glad. :)
Gillar dig också.

kram kram