lördag 21 maj 2011

scrap map. och varning för världens längsta inlägg.

Några kvällar under veckan har det varit pyssel-bonanza här hemma. Ibland får man attacker och kan bara inte låta bli. Jag såg ett blogginlägg av see kate sew och tyckte den där lapptäckekartan var riktigt cool. Det blev ännu en rip-off. Fast jag la till en detalj som inte hon hade med. Ett litet budskap till presidenten. Inte helt politiskt korrekt. Jag vet. Men vi har ju ändå yttrandefrihet i det här landet och även i landet over there och då är det ju lika bra att utnyttja den rättigheten.






Om nu någon ids läsa längre och kanske vill göra sin egen scrap map så kommer en liten guide till hur jag gjorde.
Nämligen såhär:

Börja med att skriva ut en karta över USAs stater. Jag tog den här och förstorade till en storlek jag tyckte var lagom. Ett antal A4 blev det som överlappade varandra för att tillsammans bilda hela kartan. Lite pusslande blev det allt. Jag fick experthjälp.


 Klipp ut alla staterna. Glöm inte Alaska och Hawaii! Colorado kommer vara din favoritstat, den är helt rektangulär.För att underlätta skrev jag namnet på respektive stat på lappen. Annars är man ganska rökt när de ska sättas samman...

 Det går åt en hel del olika tyger... Man kan även använda minismå bitar till de nordvästra staterna. Där är det ett riktigt gytter. Dellaware är mindre än en nagel.

Något som jag skulle gjort annorlunda är att inte låta tyg med samma bakgrundsfärg hamna bredvid varandra som i min Midwest. Där är flera stater vita med blommor vilket gör att man inte urskiljer gränserna så väl. Se skillnaden om du kollar på sydvästra hörnet av USA där man ser tydligare gränser. 

Nåla upp varje stat på en tygbit och klipp runt. Viktigt att vara noggrann så staterna får en fin passform när de sätts samman.
 Vi la ihop bitarna på bordet för att se helheten. Även här fick jag experthjälp.
 Jag flyttade över pusslet stat för stat på en stor bit Vliselin. Det blir som ett lim när man stryker på det. Jättebra sätt att stärka upp baksidan av kartan. Viktigt är att pressa med strykjärnet, INTE stryka fram och tillbaka eftersom bitarna då kan hinna flytta sig innan de fastnat. Det finns även Vlisofix om man vill ha dubbelhäftande. Vliselin är enkelsidigt så kolla vilken sida som är limsidan innan du stryker. Ett tips bara.
Fortsätt tills du är klar och klipp sedan ut allt. Kontinenten för sig och Alaska och Hawaiiöarna för sig.

Mississippi fick rosa frotté. Det är lite mer den inställningen jag tycker de borde ha i de däringa systaterna. Tolerans för alla människor oavsett ras eller sexualitet är inte deras ledord direkt.

 Sy runt varje stat. Det här gjorde stor skillnad för hur slutresultatet blev tycker jag. Tar lite tid men klart värt det.

Nu är det bara att sy fast bitarna på ett bakgrundstyg. Jag valde en vit linneduk som jag spände upp på ett tjockt kartongark.
 Såhär mycket tråd hade kvar när jag var klar. Ibland har man tur. :)

Om nu någon envis stackare orkat ta sig ända ner hit och vill testa att göra den här erbjuder jag gärna mina redan utklippta och namnade stater.

Vill du ha alla utklippta delarna så skriv en hälsning i kommentarsfältet nedan så skickar jag dem till dig med Posten.

Nu ska vi åka och gratta min mamma som fyllt år men inte behagade vara hemma på sin stora dag.

Ha en trevlig lördag alla vänner!

Kram-
h.


 

19 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

WOW!!! Har aldrig sett nåt liknande... vilket jobb! Skitcoot! :-)

Lotten sa...

Jag är helt förstummad! Såå cool den var! Vilket jobb du har lagt ner.... Är det ok om jag visar den i min blogg?

Gila sa...

WOW!

DoreDoris sa...

Herregud vilket jobb du har lagt ner! Imponerande!

E.R.R.Y sa...

Wow, häftigt! Så himla snyggt! Vilket tålamodskrävande arbete... jag är imponerad. Och så gillar jag meddelandet till presidenten också. :)

Och du, tack för dina superfina ord hos mig, gissa om jag blev glad!!! Din kommentar fick mig att le stort tills jag somade. :D Jag ska absolut följa dig vidare också, gillar vad jag ser!

Kram

Anonym sa...

Hej
Oj, vad fin. Du vill inte sälja en?
Mvh Anna

Linda Jonsson sa...

Oj så fin, jag älskar den! Alltså är det så att du vill ge bort dina bitar? Jag tar dem gärna!! =)

Skicka dem gärna till Pilgatan 4, 90331 Umeå isåfall, om du har dem kvar och vill alltså =)

Sanna sa...

Åhh vilken härligt inspirerande blogg du har! Tavlan är sjukt fin! =) <3

Kraaaaam
Sanna

Høytrykk sa...

Wow, så fin! Skikkelig kul!

Pysselpralinen sa...

Åh så sjukt snygg! Men allra bäst är ändå meddelandet. Tycker det var betydligt mer politiskt korrekt än de amerikanska presidenternas maktlystnad! :-)
Sååå glad jag är att jag hittade hit från "Örnnästet" för du har en riktigt härligt inspirerande blogg! Bästa söndagsfyndet! ;-)

kollijox sa...

jag blir matt av beundran och är sjukt imponerad!

enannanhelena sa...

Jag och mannen brukar "tävla" om vem som kan komma på flest stater, han vinner alltid. Och jag brukar tycka att vi är ambitiösa som ägnar USA så mycket uppmärksamhet... ;) MEN det här var något i hästväg (gammalt konstigt uttryck, det där) vilket arbete! Så fint, med färgsprakande, blommande stater.
/helena

Krickelin sa...

Du är grym!! Sååå coool! Vilket jobb du lagt ner, heja dig :)

Maja på 64 kvadrat sa...

Läckert

Malin på pastill.nu sa...

Men gud så FINT! Älskart!!!

Petronella sa...

Men åh åh åh, vilket pyssel!!! BLir alldeles lyrisk. Resultatet är helt enastående! Och meddelandet till mr President som pricken över i... Love it :) //Petronella

Maja på 64 kvadrat sa...

Glömde säga att man tackar och bockar om du skickar delarna...vill gärna prova på att sy...

HH sa...

Mycket inspirerande, helt i min smak! Tack för att du delar med dig.

Fröken S sa...

Vad cool, och vilket jobb! Imponerande!