torsdag 21 april 2011

All-in.

För några dagar sedan uppvaktade vi min svägerska som fyllde år. Vi brukar hålla låg profil när det gäller presenter oss vuxna emellan men en blomma får man alltid. :) Och en bit tillböjd rostig ståltråd om man har tur. *s*

Världens enklaste sätt att skapa egna små väggord, krukdekorationer eller vad man nu vill. Min ståltråd hittade jag i skogen vid stugan. Nån bonde har väl slängt den där i hopp om att den skulle förmultna... Tack för det säger jag. En tång och lite fantasi är allt som behövs för att få finfina kreationer.

  Hej alla fina påskkärringar och påskgubbar!

Vi, eller rättare sagt jag eftersom jag är den enda som pyntar och piffar i hemmet, har inte påskpyntat alls. Inte så mycket som ett litet handmålat ägg eller dagisgjord kyckling. Än. Apropå pynt, i julas hade jag och min härliga sambo ett samtal som lät såhär ungefär:

- Men du, kan vi inte ta fram iallafall några tomtar. De kan vara små. (pappan)

- Nej, inga tomtar! Aldrig i livet! Bara dem som barnen gjort på dagis! Absolut inga porslinstomtar med spade över axeln eller sånt fult! (Bäst att vara bestämd från början tänker jag.)

- Jo men för barnens skull menar jag. Så det blir lite mer julstämning. (omtänksamma pappan spär på med argument)

- Aldrig i livet. Vi kan ha julstämning utan tomtar. Och dessutom ska vi ha gran. Det kan räcka. (jag ser framför mig ett hem översållat av tomtar, gräsliga juldukar och blinkande renar)

- Vi har ju för f*n inte ens julgardiner. Samma jämt. Man vet ju inte om det är höst eller vår eller vad det är. Och sen ville du ju ha plastgran. Det kommer aldrig Zach gå med på. (pappan känner att de vettiga och känslovädjande argumenten inte biter. Lite högre tonfall.)

- Okej då, vi får väl ha en riktig gran då. Men den åker ut i mellandagarna! (Jag kapitulerar. Men bara liiite.) Och sen har vi ju en amaryllis! En äkta! Det är ju typiskt jul. (pekar mot amaryllisen i glaskruka med mossa. Jättefint och juligt enligt mig)

- Men den är vit. Som allt annat. Inte mycket till julstämning kan jag meddela. (pappan som tycker att det ska vara rött för att ge X-mas feeling börjar lacka *höhö* ur)

 - Bla bla bla....

Ja ni hajjar läget. Tilläggas bör att jag försökte använda ett jättejättefint retroinspirerat ljusblått och mönstrat tyg som duk på julbordet med lite udda porslin i ljusa färger (ni kan se det framför er va? ;))men blev nedröstad med ett vrål av de 2 äldre herrarna i huset. Och jag gav mig direkt, la på en stor röd linneduk och alla var glada och nöjda. För rött SKA det va på julen. :)

Vid närmare eftertanke ska jag nog åka ner på "stan" och inhandla lite gult pynt. Nån plastkyckling på ICA och lite fjädrar i allsköns färger. Hittar jag nån hare tar jag den också. Jag går all-in den här påsken. För barnens skull. Så det blir påskstämning. 

När jag var klar med "Mia <3" gjorde jag en liten kärleksförklaring till Freddan. Jag <3 dig. Fast det blev visst på danska eller nåt. Men vad spelar det för roll. Jag hjärtar honom på alla språk.
Jeg <3 deg. Till den omtänksamma pappan.
En inspirationsbild med väggord i ståltråd från Dixie. Jättefina och hur enkla som helt att göra själv. Då får man dessutom välja egen text. Barnens namn över deras sängar (bra idé jag kom på nu, det ska jag göra! Och spraymåla i nån fin färg), "välkommen" att sätta på husväggen i entrén, kryddnamn att ha som pinnar i landet eller i krukorna. You name it... Jag har alla möjliga hjärtan, hjärtan med pärla som hänge i mitten, stjärnor osv i krukor. För väggord gör man bara  en "pigg" på ett par cm i vardera ände och spikar/borrar ett lika stort (eller något mindre) hål i väggen gär det ska sitta och trycker dit. Voilá! Snyggt om det är ett par cm luft mellan väggen och ordet så man får en dekorativ skugga.


Jag använder både galvaniserad och rostig ståltråd beroende på användningsområde. Tänk på att rosten kan färga av sig på en ljus vägg, eller vita kläder. Vill man ändå ha rostig look kan man lacka. Ståltråd finns i olika tjocklekar och kostar bara några tior/rulle på Biltema, järnhandeln, ICA Maxi.... Dessutom tycker barnen det är väldigt kul att vara med. Då kan man ha en tunnare och mjukare tråd som de kan böja med fingrarna utan tång.

Jäklar, det blev långt. Hoppas ni orkat ta er ända ner hit. ;)

Glad påsk önskar jag er alla! 

Kram-
h.


3 kommentarer:

Johanna W sa...

Jättefint..ska omedelbart gå ut och finna mig lite ståltråd...helst rostig look...
Glad Påsk!
/Johanna

Sara sa...

Åh, jag beställer genast sånt av dig! ;) Du verkar ha handlag för det där att böja ståltråd ;)

Stina Glaas sa...

Fina! Och visst är det kul. :-) Kul att du lämnade länken så att jag fick kika. :-)