lördag 5 november 2011

chevronmattan har landat.

  
Check out the skitsnygga rugs! Åååh va snygga de är tycker jag. Igår när jag begav mig ner på Posten för att hämta ut dem kände jag mig riktigt risig och febrig men så fort det stora paketet öppnades var allt vad feber och förkylning heter som fucking bortblåst! Till och men lillemans vattkoppor bleknade av mattornas bländade skönhet. Jo det är sant! Som UV-ljus på psoriasis minsann. Men lite konstigt blev det allt att ha två mattor intill varandra så de ska nog få separera under helgen. Den ena får flytta upp på övervåningen och den andra ska få bo under soffbordet. Så får det bli.

Men jag gillar verkligen att ha en stor matta under matbordet. Inte världens mest praktiska kanske med en 3-åring i familjen. Och inte en 37-, 40- och 12-åring heller för delen. Vi kan allt slabba på vi med.... Jag har länge länge sneglat på IKEA Stockholm Rand. Ni vet den svartvita grafiska snyggingen. Lite trist är det allt att den syns i alla hem. Nåja, inte riktigt alla kanske men väldigt många. Iallafall i bloggosfären Det blir lite sår i ögonen av att se den överallt men det får nog tusan bli den ändå för den är ju faktiskt väldans fin.



Ok, fakta om chevronmattan från Urban Outfitters: den är lite sladdrig och tunn och behöver ett sånt där anti-sladdunderlägg. Det svarta är tryckt på en offwhite matta. Den är alltså inte genomvävd vilket jag trodde. Den ena av mina hade varit lite vikt vid tryckningen så det blev lite fult med det svarta just där men det är så litet att man nog inte tänker på det och jag orkar inte reklamera. Maria som har bloggen Mary made this. har samma matta fast med blåturkosa zigzag istället för svarta. Jag försökte hitta hennes inlägg med mattan för att visa så fin den är men jag kunde inte hitta den nu. Men besök gärna hennes fina blogg och kolla runt själv. Den är för övrigt en av mina favoriter, jag gillar hennes texter i kombination med foton. Och så har hon ett väldigt fint och personligt hem som mixats med gammalt och nytt i en riktigt god cocktail. En skön inspirationskälla helt enkelt.



Och nej, jag har inte glömt 8 saker om  mig själv som ska avslutas med de två sista delarna. Om nu någon ens är intresserad. Det vet man ju aldrig men va fan. Ni läser om ni vill. Jag blev bara så exalterad av de här mattorna att de fick gå före.


 Och så knöt jag ihop Granit-lampan till en stooor knut. Tänkte att den skulle få hänga över matbordet istället för den där TineK-kopian. Jag frågade Freddan vad det var för kontakt i taket varpå han frågade: Ska du byta lampa nu IGEN?? 

Vaddå. Nu förstår jag ingening. ;) Det var ju faktiskt länge sen nu. Och vårt lamplager växer så frågan är vad jag ska göra med den här TineK-kopian. Undrar om man kan sälja den, om nån vill ha den ens. Den är ju inte ful, det är bara det att den inte passar här. Nej ganska fin är den allt tycker jag.

Nu ska jag ta två alvedon och snyta mig (kanske lite för mycket information...) sen ska vi gå till skogen och bygga ett dagis av pinnar med Vincent. Jo det är i allafall vad han påstår så vi får väl se vad kommunen säger om vårt initiativ. När till och med en 3-åring uttycker att det är för mycket barn på förskolan på det här sättet då är det illa...

Kram-
h. 

Och nej, du skarpsynte såg rätt. Vi har inga fönsterfoder eller fönsterbänkar (heter det verkligen så? låter jättekonstigt.) än. Freddan Vi har inte riktigt hunnit med det sen fönsterbytet i somras. ;) Men snart så. Vi har ju dessutom gjort om Zachs rum. Spillans nya ytskikt och möbler. Ska visa det också nån dag.

5 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Så snygg!!! Kram Johanna

Maria - Mary made this sa...

Det blev supersnyggt med mattorna! Fint du har det hemma och tack för snälla ord om min blogg!
Stor kram och ha en härlig helg!
M

Ylva sa...

tack för söt hälsning hos mig!

Vilket sammanträffande, jag satt just och surfade igenom allt zickzackmöstrat på UO! Kommer beställa både mattan och sängkläder o kanske gardin (kan nog bli lite too much i ett och samma rum men man kan ju sprida ut det :)

Anonym sa...

Hei, fin blogg! Jeg liker så godt dine fine stoler rundt bordet. Hvor kommer de fra? Hilsen Kjersti

Tipsy Tessie sa...

Gud så snygg matta!!!

Tack för inlägget på min blogg :) jösses, vilken idéspruta du är :) hur många böcker tror du jag ska göra, ha, ha, önskar jag hade tid att ta mig an alla små idéer du tipsade om.

Kramar Therese