måndag 11 juli 2011

leila-pastiller.

 De här pallarna stod i ladan hemma hos en vän. Jag förbarmade mig över dem och gav de lite ny färg och en färgglad hatt. Igårkväll sydde jag "hattarna". Jag gillar verkligen de här glada färgerna och mönstrena på tyget. Och jag tycker dynorna blev fina. Som små karameller. Leila-karameller. MEN de passar verkligen inte in här hemma hos oss. Vi har inget Leila-stuk här hemma. Jaja, de får vara kvar och gästspela över sommaren iallafall så får vi se sen.

Sen tycker jag alltid att det roligaste är själva skapandet. Processen. När det är klart känns det inte så intressant längre. Så är det tyvärr för mig nästan jämt. Vill alltid vidare. Framåt. Oavsett om det är husrenovering eller jobb. Inte bra. Måste stanna upp, njuta och låta mig själv vara nöjd för en stund.


 Tyget kommer från Stoff & Stil som just nu har sommarrea. De här tygerna, och en massa massa flera som jag inte kunde låta bli att handla, kostade endast 40 kr/m. Rena kapet tycker jag. Kolla in deras hemsida HÄR. Ja jag vet att jag tjatat om den här butiken tidigare men det är för den är så jäkla bra för pysselfanatiker som jag själv.


Vet ni hur svårt det är att få till den där mittpunkten där alla tårtbitar möts? Skitsvårt á la omöjligt. Jag blev tvungen att göra en fuskis och sätta dit en rund för att täcka den gräsliga precisionen. Men sen är jag en ganska slarvig sömmerska. det ska gå undan. De här tog 1 timme och 45 minuter inklusive klipptid.För båda alltså. Jag nålade inget. Klippte visserligen ut en pappersmall till tårtbitarna men that´s it. Måttbandet fick inte visa sig över huvud taget. Men sen blev det också ett slarv-jobb som man inte får syna för noga i sömmarna. :)
Också klippte jag till två runda skumgummibitar som fasades av i kanterna för att få en fin rundning. Skumgummit la jag löst på pallen under överdraget men det ligger stilla eftersom man drar åt i underkant med det röda kantbandet. Där sydde jag bara en kanal och trädde bandet genom.
Jag vet att ni är flera som läser här som är superduktiga att sy så TELL ME! *blink blink åt Petras håll* Vad är tricket för att tårtbitarna ska bli bra i mitten??


När dynorna har gästspelat klart efter sommaren kan jag och Freddan ta varsin som vintermössa. :)

Gonatt!

Kram-
h.
(som somnade vid nattningen av Vincent och vaknade kl. 22:30 av ett en skitstor traktor körde i trädgården (leverans av byggställning). Jag trodde det var sopbilen och skyndade mig upp för att köra ut tunnorna. Yrvaken är bara förnamet.)

7 kommentarer:

Ninette sa...

Vilka jättefina pallar/mössor! ;) Ja, jag anar inte hur man syr snyggt, jag hade knappast fått till sådär fina raka sömmar ens, så i mina ögon ser dom helt perfekta ut! superläckra tyger, verkligen.

Jag är själv en sån där som gillar processen nästan mera än själva färdiga produkten, och det är bra det har jag kommit fram till - på så sätt får man massor gjort ju plus att man får njuta mycket mer än om man bara njuter när nånting blivit klart. Det är väl lite som med livet i stort - att njuta av att hålla på och greja i stället för att bara vänta på den där ena dagen då allt är perfekt och först då ska man njuta. Man får många fler härliga dagar om man gillar processen tycker jag!

(Tack för hälsningen på min blogg förresten - självklart får du länka och skriva om mitt inlägg! Tusen tack, så snällt av dej :) )

tinajo sa...

Så fint du gjort - och praktiskt att kunna ha dem som nattmössa sedan..! :-D

HannasHörna sa...

Åh viöka h
Rökta pallar...de får gärna flytta hit sen när du inte behöver dem:)

HannasHörna sa...

Oj jag var visst lite ivrig, det är inte alldeles lätt att kommentera från en iPad:) de skulle stå, vilka härliga pallar:)

24seven by [bo:bakk] sa...

Hannas Hörna..HAHAHA Rökta pallar. :) Tack så mycket snälla du. :)

Linda sa...

Underbara! :)

Carina sa...

Störtgillar dom där "svarvade" benen på pallarna och tillsammans med tyget så blir det ju bara sååå bra!! Härligt jobbat :))