fredag 8 juli 2011

upphittat kakel.

Bild från IKEA's Livet Hemma. Så jäääkla snyggt och fräscht tycker jag. Cleant liksom. Som man säger i Amerika. :) Rostfria luckor har vi också.

Idag när vi var nere i stugan (eller stugorna för vi har ju "dessvärre" 2 st att underhålla. I-landsproblem, jag vet.) gick vi och kollade lite i ena boden vid den stugan där vi i princip aldrig är. Där hittade vi en massa kakelplattor som fortfarande låg i sin kartong i ett av skåpen. Vita 15x15 plattor. Ser ut som det är den storleken på bilden ovan. Jag mindes att jag sett de ligga där för en massa år sen när vi röjde upp men det hade försvunnit ur minnet. Eftersom vi nu måste göra om väggarna i köket efter fönsterbyten så tänkte jag att man kanske skulle ta och använda de där plattorna. Helkakla ända upp till taket. Vi har haft glasskivor som stänkskydd med en tapet bakom och det är ju enkelt att förnya sitt kök genom att bara byta tapet. Har man kaklat så har man liksom... 

Nu behöver jag råd. Kakla eller ny tapet bakom glasskivorna?

Såhär ser köket ut nu efter fönsterbytet häromkvällen. Glasskivan över spisen syns, den närmast i bild är nerplockad. Bänkskivorna vill jag måla vita. Tänker att det borde funka med golvfärg. Den är ju väldigt hård och tålig. Vad tror ni om det? Mitt emot den här långa bänken och spisen har vi kyl/frys, diskbänk och diskmaskin. Min tanke är då alltså om man skulle ta och sätta kaklet på den väggen som syns i bild + den mitt emot och även den i bild med det höga smala fönstret. Alltså 3 väggar. 

Bu eller bä? Ris eller ros? Good or anus?

Tacksam för alla kommentarer, tankar och idéer. Kom igen nu alla ni anonyma läsare. :-)

Kram-
h.

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag gillar kakelidén :)

Malin på pastill.nu sa...

I vanliga fall avskyr jag tapet bakom glasskiva, men ni har valt en snygg tapet tycker jag! Men som svar på din fråga så är mitt självklara svar KAKEL! Och vit bänkskiva kan nog bli grymt, eller svart??!! Typ ännu grymmare! ;-)